Здрастуйте! сьогодні ми простими словами розповімо, що таке бенчмаркінг і чим корисний даний інструмент для бізнесу.
В даний час конкуренція в будь-якій сфері діяльності прийняла глобальні масштаби. Керівники багатьох компаній розуміють, що необхідно всебічно вивчати позитивний досвід конкурентів, для того щоб заробити гроші і прогнозувати власне успішне майбутнє. Щоб не відставати від більш успішних конкурентів і застосовують бенчмаркінг.
Що таке бенчмаркінг простими словами
Термін “бенчмаркінг «дуже наближений до поняття» маркетингової розвідки”, але маркетингова розвідка являє собою збір практично конфіденційної інформації, на відміну від бенчмаркінгу.
бенчмаркінг — це спосіб для вивчення діяльності компаній-конкурентів, з метою перейняття їх позитивного досвіду і застосування даних про нього у своїй діяльності.
Мета і завдання бенчмаркінгу
Головна мета бенчмаркінгу полягає в тому, щоб встановити, наскільки вірогідний успіх певної діяльності.
для повного висвітлення даного поняття, варто докладніше розглянути основні завдання бенчмаркінгу:
- визначити, наскільки компанія конкурентоспроможна, які її слабкі сторони;
- встановити, які зміни необхідно провести;
- розробити план поліпшення діяльності компанії;
- розробити нові підходи до ведення бізнесу;
- поставити довгострокові цілі, які більш глобальні, ніж поточні.
Види бенчмаркінгу
бенчмаркінг можна умовно розділити на кілька видів:
- функціональний 8>–>- дозволяє порівняти, як працюють окремі функції конкретного виробника або продавця з більш успішними продавцями, але працюють в схожих умовах;
- загальний бенчмаркінг – являє собою порівняльний аналіз показників виробництва і продажів товарів одного виробника, з аналогічними показниками іншого, більш успішного виробника;
- конкурентний – порівняння з конкурентами, які працюють на більш високому рівні ринку. Для прикладу: компанія, яка працює на регіональному ринку, вибирає для порівняння компанію, яка вже вийшла на міжнародний рівень. Ці дані можна вважати більш важливими, але отримати їх непросто;
- внутрішній – порівняння проводиться між максимально близькими один до одного процесами всередині компанії. Дані в цьому випадку зібрати легко, але інформація виходить досить упередженою;
- стратегічний бенчмаркінг – це процедура пошуку нової стратегії розвитку, яка в підсумку приведе компанію до досягнення найвищого рівня продуктивності. Саме він визначає цілі, яких повинна буде досягти компанія;
- бенчмаркінг витрат – при правильному проведенні дозволяє знизити витрати, а також визначити фактори, які впливають на їх утворення.
Як джерела інформації використовують публікації, різні списки призерів і переможців у номінації «якість» різних премій, а також різні бази даних (аудиторські, консалтингові).
Щоб провести бенчмаркінг, зазвичай створюють спеціальну робочу групу. До складу такої групи краще включати фахівців з різних структурних підрозділів компанії. Це підвищує шанси на об’єктивну оцінку отриманої інформації.
Методи та етапи бенчмаркінгу
методологія бенчмаркінгу включає в себе певні етапи:
- вибирається конкретна функція бізнесу виробника або продавця;
- вибирають параметри, за якими буде проходити порівняння. Це може бути один критерій, а може бути і група;
- збирається інформація про схожих виробників або продавців;
- отримана інформація ретельно аналізується;
- розробляється проект тих змін, які будуть внесені в цю функцію;
- ведеться підготовка економічного обґрунтування планованих змін;
- зміни впроваджуються в практичну діяльність компанії;
6. Здійснюється контроль ходу впроваджених змін і їм дається підсумкова оцінка.
Результат буде сильно залежати від того, наскільки правильно організований збір необхідної інформації.
Які показники порівнюються в процесі бенчмаркінгу
порівнюватися можуть:
- обсяги продукції, що випускається або послуг, що надаються;
- фінансова ефективність;
- бізнес-процеси.
Бенчмаркінг – не промислове шпигунство
Плутати бенчмаркінг і промислове шпигунство не варто. Це два абсолютно різних і несхожих поняття. Бенчмаркінг порівнює свої товари або послуги з аналогічними. Також виникають ситуації, коли компанії-конкуренти обмінюється досвідом за взаємним бажанням.
Крім того, найчастіше при бенчмаркінгу використовується інформація, що знаходиться у відкритому доступі, тобто її цілком можна отримати за допомогою опитувань, аналізуючи цінову політику.
Тонкою гранню між промисловим шпигунством і проведенням дослідження можна назвати конкурентну розвідку.
У нашій країні часто об’єднуються кілька компаній, для того, щоб протистояти конкурентам, з використанням бенчмаркінгу. Прикладами може служити досвід декількох фармацевтичних компаній, які налагодили обмін інформацією між собою, при цьому закривши доступ до неї іноземним конкурентам. Або така ж співпраця в банківській сфері: щоб вирішити проблему великих черг великий банк переймає досвід іншого банку (збільшення кількості банкоматів, зниження плати за користування онлайн-банкінгом, розвиток автоматизації багатьох процесів).
Недоліки бенчмаркінгу
- необхідно виконувати пошук партнера по бенчмаркінгу;
- іноді потрібні послуги консультантів;
- якщо організація не має досвіду бенчмаркінгу, на перших етапах будуть потрібні серйозні витрати;
- не завжди необхідні зміни вітаються співробітниками організації і приймаються ними, хоч і спрямовані на підвищення рівня продуктивності;
- не всі загальні методи можуть застосовуватися до конкретної організації.
Як провести бенчмаркінг компанії самостійно
Процедури, яка підходила б будь-якій компанії, просто не існує. Кожна компанія розробляє її сама.
можна дати тільки кілька порад, на які буде можливо спертися в процесі:
- вибирайте для порівняння тільки ті процеси або послуги, якість виконання яких незадовільна. Порівняння показників, з якими все в порядку спричинить за собою тільки порожню витрату часу і грошей;
- не вибирайте занадто великий перелік показників або процесів для аналізу;
- підготуйте компанію або підприємство до того, що плануються зміни в діяльності;
- зберіть групу, висококваліфікованих фахівців;
- використовуйте відповідне пз, для того щоб полегшити процес.
Приклад бенчмаркінгу на підприємстві
Дуже показовий приклад автомобільної компанії ford. У 90-х роках минулого століття бенчмаркінг був проведений для того, щоб підняти похитнулися позиції компанії на ринку. Фахівці компанії провели внутрішнє дослідження великої кількості моделей автомобілів, щоб вивчити переваги кожної і виявити моделі, які воліли споживачі.
По кожному критерію був виявлений кращий автомобіль в своєму класі, на підставі цього розроблялася стратегія, що дозволяє перевершити найвищі показники.
1 результатом проведеного аналізу став автомобіль, який отримав звання»автомобіль року”. Поступово досягнуті вершини знову були втрачені.
Керівництво компанії ж, в кінцевому підсумку, прийшло до розуміння того, що бенчмаркінг – це безперервний процес, вважати його одноразовим не можна.
Підводячи підсумки, хотілося б сказати, що бенчмаркінг дозволяє з’ясувати, чому компанія-конкурент досягла істотних успіхів у своїй сфері діяльності, які саме дії призвели до позитивного результату. Аналіз тільки одного з цих показників повного уявлення про діяльність компанії не дасть. Проводити порівняння потрібно за аналогічними показниками в аналогічних областях діяльності.