Що таке бенчмаркінг-види, методи, приклади даного інструменту аналізу конкурентів

328

Здрастуйте! сьогодні ми простими словами розповімо, що таке бенчмаркінг і чим корисний даний інструмент для бізнесу.

В даний час конкуренція в будь-якій сфері діяльності прийняла глобальні масштаби. Керівники багатьох компаній розуміють, що необхідно всебічно вивчати позитивний досвід конкурентів, для того щоб заробити гроші і прогнозувати власне успішне майбутнє. Щоб не відставати від більш успішних конкурентів і застосовують бенчмаркінг.

Що таке бенчмаркінг простими словами

Термін “бенчмаркінг «дуже наближений до поняття» маркетингової розвідки”, але маркетингова розвідка являє собою збір практично конфіденційної інформації, на відміну від бенчмаркінгу.

бенчмаркінг — це спосіб для вивчення діяльності компаній-конкурентів, з метою перейняття їх позитивного досвіду і застосування даних про нього у своїй діяльності.

Мета і завдання бенчмаркінгу

Головна мета бенчмаркінгу полягає в тому, щоб встановити, наскільки вірогідний успіх певної діяльності.

для повного висвітлення даного поняття, варто докладніше розглянути основні завдання бенчмаркінгу:

  • визначити, наскільки компанія конкурентоспроможна, які її слабкі сторони;
  • встановити, які зміни необхідно провести;
  • розробити план поліпшення діяльності компанії;
  • розробити нові підходи до ведення бізнесу;
  • поставити довгострокові цілі, які більш глобальні, ніж поточні.

Види бенчмаркінгу

бенчмаркінг можна умовно розділити на кілька видів:

  1. функціональний 8>–>- дозволяє порівняти, як працюють окремі функції конкретного виробника або продавця з більш успішними продавцями, але працюють в схожих умовах;
  2. загальний бенчмаркінг – являє собою порівняльний аналіз показників виробництва і продажів товарів одного виробника, з аналогічними показниками іншого, більш успішного виробника;
  3. конкурентний порівняння з конкурентами, які працюють на більш високому рівні ринку. Для прикладу: компанія, яка працює на регіональному ринку, вибирає для порівняння компанію, яка вже вийшла на міжнародний рівень. Ці дані можна вважати більш важливими, але отримати їх непросто;
  4. внутрішній – порівняння проводиться між максимально близькими один до одного процесами всередині компанії. Дані в цьому випадку зібрати легко, але інформація виходить досить упередженою;
  5. стратегічний бенчмаркінг це процедура пошуку нової стратегії розвитку, яка в підсумку приведе компанію до досягнення найвищого рівня продуктивності. Саме він визначає цілі, яких повинна буде досягти компанія;
  6. бенчмаркінг витрат при правильному проведенні дозволяє знизити витрати, а також визначити фактори, які впливають на їх утворення.

Як джерела інформації використовують публікації, різні списки призерів і переможців у номінації «якість» різних премій, а також різні бази даних (аудиторські, консалтингові).

Щоб провести бенчмаркінг, зазвичай створюють спеціальну робочу групу. До складу такої групи краще включати фахівців з різних структурних підрозділів компанії. Це підвищує шанси на об’єктивну оцінку отриманої інформації.

Методи та етапи бенчмаркінгу

методологія бенчмаркінгу включає в себе певні етапи:

  1. вибирається конкретна функція бізнесу виробника або продавця;
  2. вибирають параметри, за якими буде проходити порівняння. Це може бути один критерій, а може бути і група;
  3. збирається інформація про схожих виробників або продавців;
  4. отримана інформація ретельно аналізується;
  5. розробляється проект тих змін, які будуть внесені в цю функцію;
  6. ведеться підготовка економічного обґрунтування планованих змін;
  7. зміни впроваджуються в практичну діяльність компанії;
  8. 6. Здійснюється контроль ходу впроваджених змін і їм дається підсумкова оцінка.

Результат буде сильно залежати від того, наскільки правильно організований збір необхідної інформації.

Які показники порівнюються в процесі бенчмаркінгу

порівнюватися можуть:

  • обсяги продукції, що випускається або послуг, що надаються;
  • фінансова ефективність;
  • бізнес-процеси.

Бенчмаркінг – не промислове шпигунство

Плутати бенчмаркінг і промислове шпигунство не варто. Це два абсолютно різних і несхожих поняття. Бенчмаркінг порівнює свої товари або послуги з аналогічними. Також виникають ситуації, коли компанії-конкуренти обмінюється досвідом за взаємним бажанням.

Крім того, найчастіше при бенчмаркінгу використовується інформація, що знаходиться у відкритому доступі, тобто її цілком можна отримати за допомогою опитувань, аналізуючи цінову політику.

Тонкою гранню між промисловим шпигунством і проведенням дослідження можна назвати конкурентну розвідку.

У нашій країні часто об’єднуються кілька компаній, для того, щоб протистояти конкурентам, з використанням бенчмаркінгу. Прикладами може служити досвід декількох фармацевтичних компаній, які налагодили обмін інформацією між собою, при цьому закривши доступ до неї іноземним конкурентам. Або така ж співпраця в банківській сфері: щоб вирішити проблему великих черг великий банк переймає досвід іншого банку (збільшення кількості банкоматів, зниження плати за користування онлайн-банкінгом, розвиток автоматизації багатьох процесів).

Недоліки бенчмаркінгу

  • необхідно виконувати пошук партнера по бенчмаркінгу;
  • іноді потрібні послуги консультантів;
  • якщо організація не має досвіду бенчмаркінгу, на перших етапах будуть потрібні серйозні витрати;
  • не завжди необхідні зміни вітаються співробітниками організації і приймаються ними, хоч і спрямовані на підвищення рівня продуктивності;
  • не всі загальні методи можуть застосовуватися до конкретної організації.

Як провести бенчмаркінг компанії самостійно

Процедури, яка підходила б будь-якій компанії, просто не існує. Кожна компанія розробляє її сама.

можна дати тільки кілька порад, на які буде можливо спертися в процесі:

  • вибирайте для порівняння тільки ті процеси або послуги, якість виконання яких незадовільна. Порівняння показників, з якими все в порядку спричинить за собою тільки порожню витрату часу і грошей;
  • не вибирайте занадто великий перелік показників або процесів для аналізу;
  • підготуйте компанію або підприємство до того, що плануються зміни в діяльності;
  • зберіть групу, висококваліфікованих фахівців;
  • використовуйте відповідне пз, для того щоб полегшити процес.

Приклад бенчмаркінгу на підприємстві

Дуже показовий приклад автомобільної компанії ford. У 90-х роках минулого століття бенчмаркінг був проведений для того, щоб підняти похитнулися позиції компанії на ринку. Фахівці компанії провели внутрішнє дослідження великої кількості моделей автомобілів, щоб вивчити переваги кожної і виявити моделі, які воліли споживачі.

По кожному критерію був виявлений кращий автомобіль в своєму класі, на підставі цього розроблялася стратегія, що дозволяє перевершити найвищі показники.

1 результатом проведеного аналізу став автомобіль, який отримав звання»автомобіль року”. Поступово досягнуті вершини знову були втрачені.

Керівництво компанії ж, в кінцевому підсумку, прийшло до розуміння того, що бенчмаркінг – це безперервний процес, вважати його одноразовим не можна.

Підводячи підсумки, хотілося б сказати, що бенчмаркінг дозволяє з’ясувати, чому компанія-конкурент досягла істотних успіхів у своїй сфері діяльності, які саме дії призвели до позитивного результату. Аналіз тільки одного з цих показників повного уявлення про діяльність компанії не дасть. Проводити порівняння потрібно за аналогічними показниками в аналогічних областях діяльності.