Мотивація персоналу — співробітників) – що це, теорії і методи + способи і приклади

264

Здрастуйте! у цій статті ми розповімо все про мотивацію персоналу.

сьогодні ви дізнаєтеся:

  1. що таке мотивація і навіщо стимулювати співробітників.
  2. які види мотивації існують.
  3. 6 найдієвіші способи спонукати працівників якісно виконувати свої обов’язки.

Поняття мотивації персоналу

Нечасто можна зустріти людину, яка цілком і повністю задоволений своєю роботою. Все тому, що найчастіше люди займають посади не за покликанням. Але в силах керівника зробити так, щоб робочий процес був комфортним для всіх, а співробітники виконували свої обов’язки із задоволенням.

Успішні бізнесмени не з чуток знають, про те, що своїх працівників потрібно стимулювати і всіляко заохочувати, тобто мотивувати. Від цього залежить продуктивність праці, якість виконуваної роботи, перспектива розвитку компанії і т. Д.

мотивація персоналу в організації це заходи, спрямовані на підсвідомість людини, коли у нього з’являється бажання ефективно працювати і якісно виконувати посадові обов’язки.

Для прикладу, уявіть собі колектив, де начальнику немає діла до своїх підлеглих. Йому важливо, щоб робота була виконана в повному обсязі. Якщо у співробітника щось не виходить, то він буде оштрафований, отримає догану або інше покарання. У такому колективі буде спостерігатися нездорова атмосфера. Всі працівники будуть працювати не за бажанням, а з примусу, з метою заробити гроші.

А тепер розглянемо інший варіант, де роботодавець всіляко мотивує персонал. У такій організації напевно дружні відносини у всіх співробітників, вони знають, заради чого працюють, постійно розвиваються, приносять користь компанії і отримують від цього моральне задоволення.

Хороший керівник просто зобов’язаний вміти стимулювати персонал. Від цього виграють всі, починаючи від рядових працівників, закінчуючи найвищим керівництвом фірми.

Цілі мотивації персоналу

Мотивацію проводять для того, щоб об’єднати інтереси підприємства і співробітника. Тобто компанії необхідна якісно виконана робота, а персоналу – гідна зарплата.

Але це не єдина мета, яку переслідує стимулювання працівників.

мотивуючи співробітників, керівники прагнуть:

  • зацікавити і залучити цінні кадри;
  • мінімізувати число звільняються (усунути “плинність кадрів”»;
  • виявити і заслужено нагородити кращих співробітників;
  • 6. Здійснювати контроль за виплатами.

Теорії мотивації персоналу

Багато починаючі бізнесмени бездумно підходять до вирішення питань мотивації. Але для того щоб домогтися бажаних результатів, мало просто виплачувати премії. Необхідно проблему проаналізувати і перейти до її грамотного вирішення.

Для цього необхідно вивчити теорії мотивації відомих людей. Їх ми зараз і розглянемо.

Теорія маслоу

Абрахам маслоу стверджував, що для того, щоб ефективно стимулювати своїх працівників, необхідно вивчити їх потреби.

він їх розділив на 5 категорій:

  1. фізичні потреби-це бажання людини задовольняти свої потреби на фізіологічному рівні (пити, їсти, відпочивати, мати будинок і т.д.).
  2. потреба перебувати в безпеці-всі люди прагнуть бути впевненими в завтрашньому дні. Їм важливо відчувати фізичну та емоційну безпеку.
  3. потреби соціального характеру-кожна людина бажає бути частиною соціуму. Він прагне обзавестися сім’єю, друзями і т. Д.
  4. потреба у визнанні та повазі – люди прагнуть бути незалежними, визнаними, мати статус і авторитет.
  5. потреба самовиражатися-людина завжди прагне підкорювати вершини, розвиватися як особистість, реалізовувати свої можливості.

Список потреб складений таким чином, що перший пункт найбільш важливий, а останній менш значущий. Керівнику необов’язково виконувати все на 100%, але важливо спробувати торкнутися кожної потреби.

Теорія макгрегора «x і y»

теорія дугласа макгрегора ґрунтується на тому, що людьми можна керувати 2 способами.

Використовуючи теорію х, управління здійснюється за допомогою авторитарного режиму. Передбачається, що колектив людей неорганізований, люди ненавидять свою роботу, всіляко ухиляються від виконання своїх обов’язків, потребують жорсткого контролю з боку керівництва.

У такому випадку для того щоб налагодити роботу, необхідно постійно контролювати співробітників, спонукати їх до сумлінного виконання посадових обов’язків, розробити і впровадити систему покарань.

Теорія y кардинально відрізняється від попередньої. Вона заснована на тому, що колектив працює з повною самовіддачею, всі працівники підходять відповідально до виконання своїх обов’язків, люди самоорганізуються, проявляють інтерес до роботи, прагнуть розвиватися. Тому управління такими працівниками вимагає іншого, більш лояльного підходу.

Теорія херцберга (мотиваційно-гігієнічна)

В основі цієї теорії лежить той факт, що виконання роботи приносить людині задоволення або незадоволення з різних причин.

Працівник буде задоволений роботою, якщо вона сприятиме його самовираженню. Розвиток персоналу залежить від можливості кар’єрного росту, виникнення почуття відповідальності, визнання досягнення працівників.

Фактори мотивації персоналу, які ведуть до незадоволеності, пов’язані з поганими умовами праці та недоліками в організаційному процесі компанії. Це може бути низька заробітна плата, погані умови праці, нездорова атмосфера всередині колективу і т. Д.

Теорія мак-клелланда

ця теорія ґрунтується на тому, що потреби людей можна розбити на 3 групи.

  1. потреба працівників управляти і впливати на інших людей. Людей з цією потребою можна розділити на 2 групи. Перші просто хочуть керувати іншими. Другі прагнуть до вирішення групових завдань.
  2. потреба в досягненні успіху. Люди з такою потребою прагнуть кожен раз виконувати свою роботу краще, ніж в попередній раз. Люблять працювати в поодинці.
  3. потреба бути причетними до якого-небудь процесу. Це співробітники, які хочуть визнання і поваги. Вони люблять працювати в організованих групах.

Грунтуючись саме на потребах людей, необхідно впроваджувати потрібні стимулюючі заходи.

Процесуальна теорія стимуляції працівників

В основі цієї теорії лежить той факт, що людина бажає досягти задоволення, уникаючи болю. Керівник, діючи відповідно до цієї теорії, повинен частіше заохочувати співробітників і рідше застосовувати покарання.

Теорія врума (теорія очікування)

В особливостях мотивації персоналу по вруму лежить той факт, що людина максимально якісно виконує ту роботу, яка, на його думку, задовольнить його потреби.

Теорія адамса

Сенс даної теорії в наступному: праця людини повинна відповідно винагороджуватися. Якщо працівникові недоплачують, то він працює гірше, а якщо переплачують, то він працює на тому ж рівні. Виконана робота повинна справедливо оплачуватися.

Види мотивації персоналу

Існує багато способів мотивації праці працівників.

залежно від того як ви будете впливати на підлеглих, мотивація може бути:

Пряма – коли працівник знає, що в разі швидкої і якісно виконаної роботи, він буде додатково винагороджений.

пряма мотивація, в свою чергу, ділиться на:

  • матеріальну мотивацію персоналу – коли співробітника стимулюють, премії, грошові винагороди, путівки в санаторії і т. Д.;
  • нематеріальну мотивацію персоналу – коли праця працівників визнається керівництвом, йому видаються грамоти, пам’ятні подарунки, поліпшуються умови праці, коригується робочий час і т. Д.

Непряма – в ході проведених стимулюючих заходів, у працівника поновлюється інтерес до роботи, він відчуває задоволення після виконання будь-якого завдання. В такому випадку у співробітників загострюється почуття відповідальності, і контроль з боку керівництва стає необов’язковим.

Соціальна-людина розуміє, що він є частиною колективу і невід’ємною частиною команди. Він боїться підвести колег і робить все,Щоб максимально якісно виконати поставлені перед ним завдання.

Психологічна-для працівника створюється хороша і доброзичлива атмосфера всередині колективу і самої компанії. Людині повинно хотітися йти на роботу, беручи участь у виробничому процесі, він повинен отримувати психологічне задоволення.

Трудова-методи стимуляції, спрямовані на самореалізацію людини.

Кар’єрна – коли мотивацією служить просування по службових сходах.

Гендерна-співробітник мотивується можливістю похвалитися своїми успіхами перед іншими людьми.

Освітня-прагнення працювати виникає, коли співробітник хоче розвиватися, щось пізнавати, утворюватися.

Для того щоб методи мотивації персоналу приносили бажаний результат, необхідно використовувати всі види стимулювання працівників в комплексі.

Основні рівні мотивації персоналу

Всі люди унікальні та індивідуальні. Одні кар’єристи і перспектива кар’єрного зростання для них дуже важлива, іншим до душі стабільність і відсутність змін. Виходячи з цих міркувань, керівники повинні розуміти, що методи стимулювання працівників потрібно підбирати індивідуально для кожного працівника.

існує 3 рівня мотивації:

  1. індивідуальна мотивація – праця працівника повинна оплачуватися гідно. При розрахунку величини виплат, в облік повинні братися знання, вміння та навички, якими володіє співробітник. Важливо дати зрозуміти підлеглому, що в разі якісного виконання своїх обов’язків, він отримає підвищення.
  2. командна мотивація – група людей, об’єднана однією справою і метою, працює більш ефективно. Кожен член команди розуміє, що від результативності його роботи залежить успіх всього колективу. Мотивуючи групу людей, дуже важливо, щоб атмосфера всередині команди була дружньою.
  3. організаційна мотивація – весь колектив підприємства потрібно об’єднати в одну систему. Люди повинні розуміти, що їх організація – це єдиний механізм і від дій кожного залежить позитивний результат. Для керівника це одна з найважчих завдань.

Системний підхід до мотивації персоналу

Для того щоб грамотно провести стимулюючі заходи, необхідно пам’ятати, що мотивація – це система, що складається з 5 етапів.

1 етап. виявлення проблеми мотивації персоналу.

Керівнику, для того щоб зрозуміти які саме мотиваційні заходи проводити, необхідно зробити аналіз мотивації персоналу. Для цього потрібно провести анкетування (воно може бути анонімним) і виявити, чим незадоволені підлеглі.

2 етап. здійснення управління, враховуючи дані аналізу мотивації, її цілі.

Мотивуючи співробітників, начальство повинно тісно взаємодіяти з персоналом. Спираючись на дані проведених досліджень, впроваджувати ті методи, які принесуть користь саме на вашому підприємстві.

наприклад , якщо більшість працівників не влаштовує тривалість робочого дня на підприємстві, то вносити зміни потрібно саме в цьому напрямку.

3 етап. вплив на поведінку співробітників.

Проводячи заходи щодо мотивації роботи персоналу, необхідно стежити за змінами в поведінці працівників.

співробітники будуть його міняти в разі, якщо:

  • керівництво буде приймати конструктивну критику на свою адресу;
  • своєчасно винагороджувати працівників;
  • на своєму прикладі демонструвати правильну поведінку;
  • їх навчатимуть потрібній поведінці.

4 етап. удосконалення системи мотивації персоналу.

На цьому етапі необхідно впроваджувати нематеріальні методи стимулювання співробітників. Працівників потрібно переконати в необхідності підвищення продуктивності їх праці. Керівник повинен “запалити” підлеглого, знайти індивідуальний підхід до кожного.

5 етап. заслужена винагорода.

У компанії повинна бути розроблена система премій і заохочень. Коли співробітники побачать, що їх старання заохочуються, вони починають якісніше і продуктивніше працювати.

Способи і приклади мотивації персоналу

1. Способів мотивації працівників дуже багато. Але перед тим як застосовувати їх на практиці, подумайте, які методи стимулювання підійдуть саме для вашого виробництва.

Ми склали топ-20 кращих способів мотивації, з яких, кожен керівник вибере метод, який підійде саме для його виробництва.

  1. зарплата . Це найпотужніший мотиватор, який змушує працівника якісно виконувати свою роботу. Якщо оплата праці буде на низькому рівні навряд чи це буде надихати працівників віддаватися на всі 100% виробничого процесу.
  2. похвала . Кожній людині, яка сумлінно виконує свою роботу, приємно чути, що його праця не залишилася непоміченою. Керівнику потрібно періодично аналізувати роботу співробітників і не нехтувати похвалою. Використовуючи цей метод, ви не витрачаєте ні копійки, але в рази піднімаєте продуктивність праці.
  3. звертатися до співробітників по імені . Для авторитету директора фірми дуже важливо вивчити імена всіх працівників. Звертаючись до людини на ім’я, керівник показує свою повагу до підлеглого. Працівник розуміє, що він не просто безликий секретар або прибиральниця, а особистість, яку цінують.
  4. додатковий відпочинок . На деяких підприємствах стимулюють працівників швидше і якісніше виконувати свою роботу, пропонуючи додатковий відпочинок. Наприклад, співробітник, який за підсумками тижня показав кращий результат, в п’ятницю може піти з роботи на кілька годин раніше. Таким чином, в колективі прокидається азарт і завзяття бути переможцем.
  5. нагородження пам’ятними подарунками . З нагоди будь-яких пам’ятних дат, можна підносити своїм працівникам пам’ятні подарунки. Це можуть бути і дрібнички, але якщо на ній зробити гравіювання, то напевно співробітник буде все життя хвалитися перед знайомими таким знаком уваги.
  6. перспектива підвищення . Всі працівники повинні розуміти, що за якісне виконання своєї роботи, їх чекає підвищення. Перспектива просування по кар’єрних сходах мотивує не гірше матеріальних винагород.
  7. можливість висловлювати свою думку і бути почутим . У будь-якому колективі важливо всім працівникам надати можливість висловлювати свою думку. Але мало просто слухати, керівництво має ще й прислухатися до порад і побажань своїх співробітників. Таким чином, працівники будуть розуміти, що з їх думкою рахуються і до нього прислухаються.
  8. можливість кожному співробітнику особисто поспілкуватися з керівництвом компанії . Всі керівники, перш за все, повинні розуміти, що вони такі ж люди, як і їх підлеглі. Директори тільки організовують виробничий процес, а виконання роботи залежить від їх підлеглих. Тому регулярно потрібно організовувати особисті зустрічі з працівниками, де можуть бути порушені важливі питання на різноманітні теми.
  9. дошка пошани . Це нематеріальний метод мотивації, який відмінно підвищує продуктивність праці. Для його реалізації необхідно створити дошку пошани, де будуть розміщені портрети кращих працівників. Таким чином, створюються виробничі змагання, які стимулюють працівників підвищити свої виробничі показники.
  10. надати можливість виконувати свою роботу на дому . Цей метод підійде тільки для окремих компаній. Якщо у офісного співробітника рутинна робота, яку він може зробити не виходячи з дому, йому можна запропонувати не приїжджати на робоче місце в певні дні. Але основною умовою буде якісне виконання посадових обов’язків.
  11. красива назва посади . Кожна професія і посада хороша по-своєму. Але якщо санітарку в медустанові позначити, як молодша медсестра, то людині буде не соромно сказати, ким він працює.
  12. корпоративи . На багатьох підприємствах з нагоди великих свят, влаштовуються вечірки. На цих урочистостях люди спілкуються в неформальній обстановці, розслабляються, заводять нові знайомства. Корпоративи допомагають відволіктися співробітникам і демонструють турботу компанії про них.
  13. публічна подяка . Хвалити працівника можна не тільки особисто. Найкраще це робити публічно. Реалізувати цю ідею можна декількома способами. Наприклад, оголошувати кращого працівника по радіо, через змі або гучномовний зв’язок на підприємстві. Це спонукає інших працювати краще, щоб про їх результати дізналися всі.
  14. надання знижок .Якщо фірма виробляє який-небудь продукт або надає послуги, то для співробітників цієї компанії можна надавати на них знижку.
  15. нарахування премій . Матеріальне заохочення-це ефективний метод мотивації персоналу. Працівникам потрібно позначити мету, досягнувши яку вони отримають певні доплати до основної зарплати у вигляді премій.
  16. мотиваційна дошка . Простий, але дієвий метод стимулювання працівників. Для реалізації ідеї достатньо на демонстраційній дошці розкреслити графік продуктивності кожного учасника виробничого процесу. Співробітники будуть бачити, хто з них працює краще і будуть прагнути стати лідером.
  17. навчання за рахунок компанії . Багатьом працівником важливо вдосконалюватися і підвищувати кваліфікацію. Відправляючи співробітників на семінари, конференції, тренінги і т.д., керівник показує свою зацікавленість в професійному зростанні підлеглого.
  18. оплата абонемента в спортивний клуб . Періодично в колективах можна влаштовувати виробничі змагання, за підсумками якого, кращий працівник буде отримувати абонемент у фітнес-клуб.
  19. покриття транспортних витрат, оплата послуг зв’язку . Великі компанії часто мотивують своїх працівників, оплачуючи їх транспортні витрати або послуги стільникового зв’язку.
  20. створення банку ідей . На підприємстві можна створити банк ідей у вигляді електронної скриньки. На нього кожен бажаючий буде відправляти листи зі своїми пропозиціями. Завдяки цьому кожен співробітник буде відчувати свою значимість.

Підвищення мотивації персоналу окремих професій

Розробляючи мотиваційні заходи, важливо враховувати професію працівників і вид зайнятості.

розглянемо приклад мотивації працівників деяких професій:

Нестандартні методи сучасної мотивації персоналу

У рф рідко застосовують нестандартні методи стимулювання праці. Але тим не менше вони приносять непогані результати.

Не так давно було проведено опитування, участь в якому взяли офісні працівники з різних куточків росії. Вони відповідали на питання: яким бонусам були б раді і що хочуть бачити на робочому місці.

більшість людей віддали перевагу:

  • офісної кухні;
  • автомату, де кожен бажаючий безкоштовно зможе зробити собі каву;
  • душу;
  • кімнаті відпочинку, спальні, кімнаті для куріння;
  • тренажерам;
  • масажному кріслу;
  • тенісного столу;
  • кінозалу;
  • самокатам.

Представниці прекрасної статі віддавали перевагу масажним кріслам і тренажерним залам, а представники сильної статі – розвагам (тенісного столу, самокатів і т.д.).

Професійна допомога в мотивуванні співробітників

Якщо ви молодий керівник і сумніваєтеся в правильності розробки мотивації персоналу, у вас є 2 варіанти виходу з ситуації, що склалася.

  1. ви можете звернутися в спеціальні організації, які за певну плату розроблять систему мотивації і успішно впровадять її у вашій компанії.
  2. або записатися в школу бізнесу, де вас навчать основам управління.

Що принесе грамотна мотивація працівників

Якщо керівник правильно стимулює своїх співробітників, то вже через кілька тижнів буде помітний позитивний результат.

а саме:

  • працівники починають відповідальніше підходити до виконання своїх службових обов’язків;
  • підвищується якість і продуктивність праці;
  • виробничі показники поліпшуються;
  • у співробітників з’являється командний дух;
  • зменшується “текучка” кадрів;
  • компанія починає швидко розвиватися і т. Д.

Поради бізнесменам-початківцям

якщо ви підприємець-початківець, то повинні правильно мотивувати своїх співробітників:

  • по-перше, завжди позитивно налаштовуйте підлеглих на виконання роботи;
  • по-друге, забезпечте задоволення базових потреб співробітників;
  • по-третє, створіть комфортні умови праці;
  • по-четверте, лояльно ставитеся до своїх співробітників.

крім цього, скористайтеся наступними порадами:

  • цікавтеся життям підлеглих, запитуйте про їхні потреби;
  • не сваріть працівників з приводу і без приводу. Краще допоможіть виконати роботу, з якою не справляється співробітник. Адже невдачі працівників-це невдачі керівників;
  • періодично робіть аналіз. Проводьте опитування, анкетування, складайте робочі щоденники і внутрішню звітність;
  • виплачуйте позапланові премії та заохочення.

Висновок

Роль мотивації персоналу на будь-якому підприємстві досить велика. В силах роботодавця створити такі умови праці, де працівникові захочеться працювати з повною віддачею. Головне грамотно підійти до розробки і впровадження стимулюючих методів.