Закупівельна логістика-що це таке, які завдання і функції виконує, мета і сутність закупівельної логістики

186

Здрастуйте! закупівлі-важлива ланка будь-якої виробничої або торгової мережі. Підприємства закуповують матеріали, інструменти, готові товари. Кожна ланка ланцюжка купує товари у постачальників, збільшує їх цінність, а потім продає подальшим споживачам. Організацією всіх процесів з отримання матеріальних ресурсів від постачальників займається закупівельна логістика. Можна сказати, що вона постачає матеріальним потоком всю систему логістики. Дізнайтеся все про закупівельну логістику в даній статті!

Сутність, цілі та функції закупівельної логістики

закупівельна логістика – це діяльність, що відповідає за управління потоком товарів (або сировини) для постачання підприємства ресурсами в максимально короткі терміни з найбільшою комерційною вигодою.

вона відповідає на питання:

  1. що закупити?
  2. скільки закупити?
  3. у кого закупити?
  4. 6. На яких умовах закупити?

Будь-якій людині, яка думає як заробити гроші, і вирішила відкрити свій бізнес в сфері торгівлі, необхідно зайнятися організацією закупівельної логістики!

розглядати закупівельну логістику можна з точки зору розташування її на трьох різних рівнях:

  1. макрологістичний-зв’язок між підприємствами, повний ланцюжок»постачальник — споживач”.
  2. мікрологістичний – як підрозділ підприємства, що виконує його цілі і завдання.
  3. самостійна система-закупівельна логістика виступає як зв’язок власних елементів, які ми більш детально розглянемо нижче.

основна мета закупівельної логістики – створення надійної системи постачання матеріальних цінностей в організацію для задоволення попиту з максимальною ефективністю (краща якість за мінімальними цінами).

можна виділити і більш приватні цілі, за які відповідає закупівельна логістика:

  1. організація безперервного потоку товарів (сировини) в організацію;
  2. розуміння запитів підрозділів, що використовують закуповувані матеріали;
  3. пошук постачальників і налагодження відносин з ними;
  4. закупівля продукції;
  5. забезпечення прийнятної ціни та оптимальних умов поставок;
  6. підтримка необхідних запасів;
  7. відстеження поточних умов на ринку (очікуваного зростання цін, рівня конкуренції в бізнесі, появи нового продукту або сезонної зміни попиту).

Іноді закупівельну логістику називають також логістикою постачання, а на підприємстві відділ закупівель замінює служба постачання. Поняття» постачання ” має на увазі більш широкий спектр виконуваних функцій, воно відповідає за закупівлі, експедирування, складування і управління запасами.

Постачання не обов’язково займається закупівлею матеріальних цінностей, наприклад, воно так само може брати їх в оренду. Однак, незважаючи на ці відмінності, частіше ці поняття виступають як синоніми.

2 основні завдання закупівельної логістики

Завдання логістики постачання нерозривно пов’язані із завданнями інших відділів підприємства, які по суті є її «клієнтами». Перш ніж приступати до розробки плану постачання, необхідно виробити стратегію збуту, потім виробництва, і тільки потім можна говорити про закупівлі. Також існує транспортна логістика та складська логістика.

Наприклад, спочатку бізнесмен вирішує, що він буде розширювати своє виробництво новим товаром. Вивчивши ринок збуту, він приходить до висновку, який обсяг виробництва виявиться рентабельним, і яким вимогам повинен відповідати новий продукт. План віддається на виробництво, яке диктує відділу постачання, які матеріали і в якій кількості слід закупити.

далі запускається процес закупівельної логістики, який включає в себе наступні етапи:

  1. виявлення потреб, планування закупівель. Виявлення внутрішньофірмових споживачів, розрахунок потреби. Для складання найбільш точного плану слід врахувати:
  • режим діяльності компанії (темп виробництва або торгівлі);
  • необхідний обсяг запасів;
  • поточні запаси по кожній одиниці;
  • дані про всі закуповувані і вироблені на підприємстві виробах;
  • прогноз виникнення потреби;
  • дані про поточні запаси та найближчі замовлення.
  1. складання переліку вимог до закупівель (вага і розмір продукту, упаковка, частота завезення);
  2. вибір найбільш вигідного рішення: закупити або виготовити самостійно;
  3. визначити, вигідніше закуповувати у посередника або у виробника. У посередника може бути вигідніше закуповувати в наступних випадках:
  • коли потрібно більш широкий асортимент, але невеликими партіями;
  • коли ціна у посередника, що закуповує товар великим оптом, виявляється нижчою за ціну дрібнооптової закупівлі у виробника;
  • коли посередник знаходиться значно територіально ближче, ніж виробник (скорочення транспортних витрат).
  1. вибір постачальника. Дане завдання можна розділити на кілька етапів:
  • вибір потенційних постачальників (через рекламні оголошення, тендер або на спеціальних виставках);
  • аналіз відібраних постачальників (критеріїв може бути кілька десятків, враховується досвід постачальника, широта асортименту, цінова політика, терміни виконання замовлень, віддаленість від споживача, відгуки минулих клієнтів).
  1. узгодження вартості товару, проведення переговорів з постачальником;
  2. укладення договору. Раціоналізація зв’язків за договірними відносинами з постачальниками – теж завдання, що вирішується закупівельною логістикою;
  3. визначення необхідних складських приміщень;
  4. оформлення замовлення;
  5. оплата;
  6. організація доставки та експедирування;
  7. складання графіка поставок;
  8. контроль поставок. Сюди відноситься обчислення відсотка браку, дотримання термінів поставки, контроль запасів;
  9. 6. Розрахунок бюджету закупівель. Необхідно точно врахувати абсолютно всі витрати, так як це вплине на подальшу ціну продукту. Це можуть бути витрати на:

  • виконання замовлення;
  • транспортування та зберігання;
  • контроль виконання умов договору;
  • пошук відомостей про постачальників;
  • витрати в результаті дефіциту ресурсів.
  1. узгодження плану постачання з іншими підрозділами свого підприємства (зі складом, виробництвом, відділом збуту), підтримання партнерських відносин з постачальниками. На сучасному ринку партнерство лежить в основі будь-яких продуктивних відносин. Взаємодія з постачальниками будується на основі ряду принципів:
  • поводитися з постачальниками як з клієнтами;
  • демонструвати взаємозв’язок ваших інтересів, узгоджувати економічне і технологічне планування;
  • сповіщати постачальника про свої завдання і знати про його діяльність (наприклад, коли і яке планується виробництво нового товару);
  • надавати посильну допомогу постачальнику (навіть якщо іноді вона не приносить прибутку);
  • дотримуватися своїх зобов’язань;
  • брати до уваги інтереси постачальника.

Ефективність закупівельної логістики

Ефективність логістики постачання на підприємстві залежить від дотримання наступних принципів роботи:

  1. виконувати чіткі терміни закупівель, дотримуючись позначені часові рамки між виникненням потреби і отриманням необхідних ресурсів;
  2. 6. Виконувати кількісний обсяг закупівель. Бажаючи заощадити, можна помилитися і закупити занадто мало, що призведе до дефіциту і пов’язаних з ним витрат (виробництво зупиниться без необхідних матеріалів, а попит в торгівлі залишиться незадоволеним, буде упущена потенційний прибуток). Занадто великі закупівлі викличуть проблеми з реалізацією всього товару і витрати на його зберігання;

  3. купувати товари виключно необхідної якості;
  4. закуповувати ресурси за мінімальними цінами, з доставкою в найкоротші терміни, з найменшими витратами на транспорт і складування.

Управління закупівельною логістикою і постачанням

У сучасній росії функціонування закупівельної логістики ще не до кінця налагоджено, так як багато фірм продовжують працювати, орієнтуючись на часи, коли всі ресурси в країні не закуповувалися, а розподілялися.

організація логістики постачання в нашій країні будується на основі однієї з двох моделей:

  1. традиційний варіант .Управління процесами закупівельної логістики поділено між підрозділами підприємства. Наприклад, перелік закуповуваних ресурсів визначається відділом з виробництва, а постачальника вибирає генеральний директор фірми. Головний недолік цієї моделі в тому, що в ній утруднено повноцінне управління постачанням;
  2. логістичний підхід . Всі процедури з постачання знаходяться під управлінням одного підрозділу. Однак такий підхід не виключає взаємодію відділу логістики постачання з іншими структурними одиницями компанії. Логістичний підхід дозволяє більш ефективно управляти процесом постачання на всіх його етапах.

в ході своєї діяльності управління системою закупівель на будь-якому підприємстві прагне:

  1. розширити асортименту продукції;
  2. знизити витрати ресурсів;
  3. позбутися нереалізованих запасів;
  4. контролювати спеціальні замовлення;
  5. контролювати втрачені продажі;
  6. збільшувати сектор стандартних закупівель.

Методи закупівельної логістики

Свою діяльність логістика постачання підприємств регулює згідно з обраним методом. Розглянемо основні:

  1. метод збільшення обсягів закупівель :
  • враховується попит на певні види товару;
  • попит аналізується протягом року (щоб позначити сезонні коливання);
  • визначається оптимальна кількість запасів протягом року;
  • рішення про накопичення запасів приймається на підставі числа замовлень.
  1. метод зменшення обсягів закупівель .
  • щомісяця проводиться аналіз збуту непопулярних товарів;
  • виділяються види продукції, чий обсяг запасів слід скоротити;
  • визначаються критерії, за якими приймається рішення про скорочення деяких видів запасів;
  • частка нереалізованого товару прагне до мінімуму.
  1. метод прямого розрахунку обсягів закупівлі :
  • розрахунок проводиться для встановленого періоду;
  • розраховується кількість реалізованої продукції;
  • вираховується середня величина необхідних запасів.

Прийом ” точно в строк»

Система «точно в строк» — це прийом логістики закупівель, в основі якого лежить принцип, який говорить, що попит на кожному відрізку логістичного ланцюга залежить від попиту, що виникає у кінцевого споживача. Товар не накопичується, поки не з’являється необхідність.

якщо традиційно постачання складається з великої кількості елементів:

  1. постачальник;
  2. контроль з боку постачальника;
  3. експедиційний склад;
  4. контроль на складі;
  5. основне сховище;
  6. підготовка до споживання;
  7. споживання.

то при системі “точно в строк” елементів стає набагато менше:

  1. постачальник;
  2. контроль з боку постачальника;
  3. споживання.

Система “точно в строк” можлива тільки при наявності довгих довірчих відносин між замовником і постачальником, який бере на себе ще й контроль якості продукції. Так само і з перевезеннями — перевага в системі “точно в строк” віддається самому надійному перевізнику, що дотримується терміни, можливо з не найвигіднішими тарифами.

переваги системи ” точно в строк» :

  1. виключення деяких операцій з ланцюга поставок;
  2. скорочення запасів і витрат на їх утримання;
  3. поліпшення якості товару, зменшення кількості браку;
  4. збільшення надійності поставок.

проблеми закупівельної логістики по системі ” точно в строк» :

  1. збільшення витрат постачальника;
  2. зростання комерційного ризику;
  3. невигідність частих дрібних поставок;
  4. незручний для постачальника графік поставок;
  5. можлива розбіжність очікувань постачальника і фактичних потреб споживача.

впроваджуючи систему “точно в строк”, необхідно вирішити наступні завдання:

  1. знайти територіально близьких постачальників;
  2. продовжити договірні відносини з надійними постачальниками;
  3. підтримувати постачальників гарантією закупівель;
  4. вивести закупівельні ціни на оптимальний рівень;
  5. підтримувати постійну швидкість закупівель;
  6. заохочувати постачальників за готовність відвантажувати товари необхідних (малих) обсягів;
  7. налагодити тісний взаємозв’язок між персоналом, що відповідає за якість продукції, з боку продавця і з боку покупця;
  8. скласти і чітко дотримуватися розклад прибуття вантажів;
  9. використовувати перевірених перевізників;
  10. укладати довгострокові договори на експедирування, транспортування та складування.